خانه » قدرت روابط سالم در محیط کار

قدرت روابط سالم در محیط کار

توسط تیم روابط عمومی
قدرت روابط سالم در محیط کار

مهران دلاوری | تیم توسعه کسب‌وکار HCG

برگرفته از مجله کسب‌و‌کار هاروارد | June 2022

روابط سالم

تحقیقات نشان می دهد رهبرانی که روابط خوب با کارمندان خود را در اولویت قرار می دهند و با نگرشی مثبت و دوستانه کارکنان خود را رهبری می کنند، به مراتب عملکرد بهتری نسبت به دیگر همتایان خود دارند(در مقایسه با افزایش حقوق و مزایا، رفتار خوب و تعامل مثبت بین رهبران و کارکنان می تواند تاثیر شگرفی بر رفاه حال کارکنان داشته باشد). وقتی صحبت از ایجاد حس خوب در محل کار می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد، ایجاد و تقویت صمیمیت و روابط دوستانه در محل کار است. نویسندگان با استناد به تحقیقات انجام شده در زمینه روانشناسی اجتماعی، پنج اصل بنیادی را بیان می کنند که همه روابط، شخصی یا حرفه ای را شکوفا می کنند:

  • شفافیت و اصالت
  • الهام بخشی
  • هوش هیجانی
  • مراقبت از خود
  • ارزش ها

کوشال چوکسی (Choksi) یک کوانت موفق وال استریت بود که لحظه ورودش به درهای برج دوم دوقلو، مصادف شد با حادثه ۱۱ سپتامبر. همانطور که چوکسی ً در کتاب پرفروش خود On a Wing and a Prayer، توصیف می‌کند، او که عمدتا تا قبل از ۱۱ سپتامبر بر روی کسب ثروت متمرکز بود، پس از جان سالم به در بردن از حادثه ۱۱ سپتامبر، شروع به زیر سؤال بردن رویکرد خود در محیط کار کرد ً دیدگاه جدید چوکسی ارتباطش با کارمندان را به یک شکل کاملا متفاوت تبدیل ً کرد. در حالی که سبک رهبری او عمدتا مبادله ای بود، او شروع به تغيير نگرشش نسبت به کارکنان به عنوان یک هویت مستقل کرد که هر کدام مجموعه ای از نقاط قوت و ضعف و نیازهای منحصر به فرد خود را دارند. او به جای تمرکز بر کارایی، با صبر، مهربانی و اصالت شروع به رهبری کرد و در انجام همه اینها، او بیش از هر زمان دیگری به عنوان یک شخص، احساس هویت و کامل بودن می کرد و این حس را به کارکنان خودش نیز منتقل می کرد. او در نهایت حرفه شغلی خود را ترک کرد تا سرمایه گذاری های خود را شروع کند و در این هنگام بود که کسب وکارش در اوج رونق خودش قرار گرفت. چوکسی که یک کارآفرین، با چندین تلاش و تجربه موفق بود، اولین سرمایه گذاری خود را بر روی «هابل» پلتفرم کشف محتوا انجام داد و آن را به قیمت ۱۵ میلیون دلار فروخت. آخرین سرمایه گذاری او Elements Truffles  ، یک شرکت شکلات سازی موفق بود که ۲۵ درصد از سود آن را به آموزش کودکان در هند اختصاص داد. داستان زندگی و سرگذشت چوکسی الهام بخش است، اما موفقیت او به هیچ وجه تعجب آور نیست.

داده های حوزه روان شناسی اجتماعی نشان می دهد رهبرانی که روابطی از جنس صمیمیت و برابری را با کارکنان خود در اولویت قرار می دهند و کارمندان خود را از طریق روابط دوستانه رهبری می کنند، به مراتب عملکرد بهتری دارند و سطح کیفی فعالیت کارمندان آنها بالاتر است. رهبران موفق و مؤثر (میزان موفقیت آنها و سازمان تحت رهبری آنها) ارزش محور، شفاف، دلسوز، انسان دوست هستند و کارکنان را به عنوان افرادی با شخصیت و هویت مستقل و منحصر به فرد می شناسند. در نتیجه، کارمندان آنها نیز عملکرد بهتری دارند، درگیرتر هستند، احتمال کمتری برای جابجایی دارند (ترک شغل و سازمان) و همچنین وفادارتر و بهره ورتر هستند. شرکت هایی که توسط این نوع رهبران اداره می شوند، از رضایت مشتریان، سود نهایی بالاتر و در کل بازدهی بیشتری برخوردار هستند.

همانطور که مطالعه Glassdoor نشان می دهد، کارمندان وقتی احساس احترام و رضایت شغلی می‌کنند، عملکرد بهتری دارند. همچنین در نظر بگیرید که فرهنگ شرکت تأثیر بسیار بیشتری بر رفاه کارکنان دارد تا حقوق و مزایا. یک مطالعه تحقیقاتی توسط جولیا کی بوهم و سونیا لیوبومیرسکی با در نظر گرفتن شواهد از سه نوع مطالعه – طولی، مقطعی و تجربی – نشان داد که شادی به نوبه خود پیش بینی کننده موفقیت در محل کار است. وقتی عمیق تر می شوید تا متوجه معنای «خوشبختی» در محل کار برای کارکنان شوید، به اهمیت روابط مثبت در محیط کار می‌رسید .

تحقیقات تأیید می کند که تمایل ما برای احساس دیده شدن، شنیده شدن و شناخته شدن نیازی انسانی است. ما به گونه ای تکامل یافته ایم که ارزش زیادی برای نقش ها و روابط خود با سایر اعضای گروه قائل باشیم در ادامه پنج اصل برای بهبود روابط کاری آورده شده است که از ادبیات رهبری و همچنین تحقیقات روانشناسی اجتماعی در مورد روابط بین فردی الهام گرفته شده است. روابط، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری، با در نظر گرفتن پنج اصل اساسی شکوفا می‌شوند.

شفافیت و اصالت

روابط کاری سالم مستلزم ارتباطات شفاف، منسجم، صادقانه و باز است که عنصر کلیدی آن اعتماد است و بدون آن ارتباطات کاری با شکست مواجه می شوند.  تحقیقات نشان می دهد اصالت و شفافیت برای رهبری مؤثر بسیار مهم است.  بدون این ویژگی ها، کارکنان احساس می کنند که مورد بی اعتنایی و بی هویتی قرار می‌گیرند. علاوه بر این، تحقیقات جیمز گراس و رابرت لونسون نیز نشان می دهد که ما عدم اصالت را به عنوان تهدید در نظر می‌گیریم.

الهام گرفتن

در روابط سالم، افراد با الهام بخشیدن به یکدیگر موجب می شوند تا بهترین نسخه از خود باشند، و به این شکل باعث بهبود عملکرد یکدیگر می شوند. یکی از بزرگترین دلایل رضایت افراد از روابط کاری خود، توانایی آنها در حفظ تصاویر مثبت از یکدیگر است. وقتی کسی نقاط قوت ما را می‌بیند و آنها را به زبان می‌آورد، به ما انگیزه این را می‌دهد تا بهتر شویم. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که وقتی از دیدگاه کسی نسبت به خود الهام می‌گیریم به ما انگیزه می دهد که پیشرفت کنیم. آن شخص ممکن است یک همکار، یک دوست یا خانواده ما باشد، وقتی دیگران نقاط قوت ما را می بینند و تصدیق می‌کنند و از آنها تجلیل می‌کنند، احساس ارزشمند بودن می‌کنیم. این نوع تعامل عمیقا انرژی زا است که بهره‌وری را بیشتر می کند. همه می خواهند به خاطر شخصیت خود احساس احترام و ارزش کنند. تمرین هایی مانند  Self Best Reflectedمی‌تواند کمک کند تا این کار موفقیت‌آمیز انجام شود .

هوش هیجانی

نحوه مدیریت احساسات (مخصوصا احساسات قوی، بد و منفی) در توانایی شما برای رویارویی با چالش های اجتناب ناپذیری که با آنها مواجه می شوید، بسیار مهم است. آیا به حد کافی از خودآگاهی بهره می برید؟ آیا می دانید چگونه احساسات منفی را با شکلی صحیح مدیریت کنید؟ تحقیقات ما نشان می دهد یکی از سریع ترین و کارآمدترین راه ها برای تنظیم احساسات، تنفس درست است وقتی با دیگران ارتباط برقرار می کنید، آیا می توانید نشانه های غیرکلامی را از رفتار آنها بخوانید؟ آیا می دانید چگونه با مهارت و شفقت نسبت به دیگران رفتار کنید؟ این مهارت ها و توانایی ها به ویژگی مهم دیگری نیز مرتبط است: توانایی اعمال کنترل بر خود. تحقیقات نشان می دهد که روابط ما، چه در خانه و چه در محل کار، زمانی بهتر می شود که چیزهای کوچک موجب رنجش و آزردگی خاطر ما نشود. همچنین روابط ما زمانی رشد می کند که بتوانیم گاهی اوقات نیازهای روابطمان با دیگران را مقدم بر نیازهای شخصی قرار بدانیم.

مراقبت از خود

ارتباط خوب با دیگران مستلزم حفظ تعادل و سلامت فکری شما است. بیاموزید که کدام حالات ذهنی شما را سریعتر رنجور می کند و با گذراندن تعطیلات و استفاده حداکثری از مینی بریک ها، مراقبت از خود را انجام دهید. تکنیک های بازیابی را بیاموزید و با مدیتیشن و طبیعت، مقاومت خود را در برابر استرس تقویت کنید. کارمندان خود را تشویق کنید که همین کار را انجام ً دهند. زمانی را صرفا برای تمرکز بر پرورش انرژی خود اختصاص دهید. اگر در ابتدا به فکر خود نباشید، پرورش و ارج نهادن به تعادل روانی و سلامت دیگران غیرممکن است.

ارزش‌ها

رهبرانی که متواضع، دلسوز، سخاوتمند، بخشنده و با اخلاق هستند، عملکرد بهتری نسبت به همتایان خود دارند. آنها با مهربانی رهبری می کنند و رفاه کارکنان خود را امری مهم می شمارند. آنها محیط های کاری مثبتی ایجاد می کنند که موجب بهبود عملکرد سازمان، سودآوری، رضایت بیشتر مشتریان، بالا رفتن بهره وری و مشارکت کارکنان در امور می شود و همچنین تحقیقات نشان می دهد وقتی تیم ها مدل های ذهنی یکسانی دارند، به این معنی که با مجموعه ای از انتظارات، دیدگاه ها و اولویت های یکسانی به پروژه ها نگاه می کنند، عملکرد بهتری دارند. اهداف را به وضوح با کارکنان در میان بگذارید و به تفاوت ها در نحوه برخورد آنها با کار و دیدگاه هایشان احترام بگذارید. احساس ارتباط با دیگران مستلزم این است که هم از نظر احساسی و هم از نظر فکری در سطح یکسانی باشید در روابط کاری سالم، همه سود می برند و همه لحظات شادی واقعی و لذت را در محیط کار تجربه می کنند و کسب وکارها تحت هدایت چنین رهبرانی پیشرفت می کنند. کوشال چوکی در مصاحبه ای می گوید: «هیچ کس به اندازه رهبرانی که می توانند بین ذهن و قلب کارکنان تعادل برقرار کنند، تعامل بهتری با کارکنانشان ندارند و عملکرد بهتری را نسبت به سایرین در سازمانشان شاهد هستند .

دانلود فایل کامل مقاله

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید