خانه » اهمیت توسعه‌ دهنده کسب‌ و کار و وظایف آن در سازمان‌ ها

اهمیت توسعه‌ دهنده کسب‌ و کار و وظایف آن در سازمان‌ ها

توسط گروه مشاوران هرمس
اهمیت توسعه‌دهنده کسب‌وکار و وظایف آن در سازمان‌ها

مریم درخشان | تیم توسعه کسب‌وکار

تمام کسب‌وکارهای بزرگ، کارشان را از صفر شروع کردند و از همان ابتدا بزرگ نبودند. مثلاً گوگل کارش را از یک گاراژ شروع کرد و الان چندین زیرمجموعۀ بزرگ و کوچک دارد و روزبه‌روز هم درحال پیشرفت است.این روندی که شرکت‌ها طی می‌کنند، به‌طور کلی با عنوان توسعه کسب‌وکار شناخته می‌شود.

در تعریف عامیانه توسعه کسب‌وکار (Business development) ایجاد و خلق ارزش‌های بلند مدت برای یک سازمان می‌باشد که از طریق مشتریان، بازارها و روابط سازمانی و ارتباطات فردی حاصل می‌شود. توسعه یک کسب‌وکار موفق نیازمند برنامه‌ریزی‌ها، استراتژی‌ها، فرآیندها و اقداماتی می‌باشد که در راستای ایجاد و پیاده‌سازی فرصت‌های مناسب برای رشد یک سازمان لازم است.
سازمان‌ها با هدف ایجاد ارزش‌های درازمدت و پایدار برای پیشبرد اهداف سازمانی و رضایتمندی مشتریان اقدام به توسعه کسب‌وکار خود می‌نمایند. مفهوم توسعه کسب‌وکار در عمل شامل تمامی فعالیت‌های راهبردی و عملیاتی، از مرحله خلق ایده تا راه‌اندازی و گسترش کسب‌وکار جدید، حرکت در مسیر موفقیت، درآمدزایی و ارزش آفرینی می‌باشد.

به طور کلی توسعه کسب‌وکار به معنای ایجاد ارزش بلند مدت برای یک کمپانی در زمینه مشتریان، بازار و ارتباطات است. در تعریفی که در بالا برای توسعه کسب‌وکار ارائه کردیم از ارزش بلندمدت صحبت شد. اما منظور از ارزش در کسب‌وکار چیست؟ معمولاً ساده‌ترین چیزی که به ذهن ما می آید پول است. درست است؛ پول مانند خونی است که در رگ های یک کسب‌وکار وجود دارد.  راه‌های بسیاری وجود دارد که شرکت خود را به سرعت به درآمد برسانید؛ اما ارزشی که در زمینه توسعه کسب‌وکار از آن صحبت می‌کنیم، فراتر از این است. ما به دنبال راه های سریع کسب درآمد از طریق تاکتیک‌های موقتی نیستیم؛ زیرا عموماً ارزش و پول به دست آمده از این شیوه ها به همان سرعت میتواند از دست برود. برای دست‌یابی به توسعه حقیقی کسب و کارتان ، به دنبال ایجاد ارزش‌هایی باشید که در طول زمان بدون تغییر باقی خواهد ماند. به عبارتی، این ارزش باید مانند آبی که از دریچه سد بیرون می‌آید به صورت مداوم و حتی بی‌نهایت در جریان باشد. درنتیجه توسعه در کسب‌وکار را ابزاری در نظر بگیرید که بقای ارزش‌های لازم را به صورت طولانی مدت تضمین می‌کند. این تداوم تنها راه حقیقی موفقیت در شرایطی است که کسب‌وکار‌های مختلف هر روز رشد می‌کنند.

توسعه کسب‌وکار یعنی ایجاد ارزش برای مشتریان: مشتریان افرادی هستند که برای استفاده از محصولات و خدمات شما هزینه می‌کنند. بدون مشتری شما کسب‌وکاری برای توسعه دادن نخواهید داشت. باید در نظر داشته باشید که همه افراد لزوماً مشتری یا جز بازار هدف شما محسوب نمی‌شوند.

بازار و شناخت بازار یکی از عوامل مهم توسعه کسب‌وکار: اگر به دنبال توسعه کسب‌وکار خود هستید توجه به بازارها امری کلیدی است. در دنیای کسب‌وکار منظور از بازار جایی است که مشتری در آن حضور دارد. یکی از بهترین شیوه‌های توسعه‌دادن کسب‌ و کارتان، شناخت بازارهای جدید و تلاش برای نفوذ به آن‌هاست.

ارتباطات: اهمیت ارتباطات گسترده برای دستیابی به رشد و توسعه مورد نظر کسب‌وکارها غیرقابل‌ انکار است. برقراری ارتباطات سازنده با صاحبان دیگر کسب‌وکارها ، مشتریان، کارکنان، واسطه‌ها و… برای دستیابی به توسعه در کسب‌وکار ضروری است.

یک کسب‌وکار کوچک مراحل مختلفی از رشد و توسعه را طی می‌کند و در طول عمر کسب‌وکار با چرخه‌های مختلفی روبرو می‌شود. این نکته اهمیت دارد که آن‌چه امروز برروی آن تمرکز می‌کنید ممکن است فردا مهم نباشد. در گذر زمان چالش‌های شما تغییر می‌کند و برای موفقیت به رویکرد‌های متفاوتی نیاز خواهید داشت.

شرح وظایف توسعه کسب‌وکار

کارشناس توسعه کسب‌وکار، وظیفه ایجاد برنامه های مؤثر تجاری برای شرکت خود دارند. آن ها همچنین وظیفه تجزیه و تحلیل فرایندهای تجاری و شناسایی فرصت‌های ایجاد درآمد را نیز بر عهده دارند. آنها صنایع مختلف را جستجو می کنند تا الگوهای خرید و روندهای نوظهور را پیدا کنند و تغییراتی را برای سازمان خود ارائه دهند که منجر به رشد بیشتر آن می‌شود. کارشناس توسعه‌ کسب‌وکار همچنین مشتریان بالقوه را ارزیابی کرده و همچنین به عنوان تسهیل کننده بین مدیران و منابع پیمانکاری خارجی عمل می‌کنند. آنها تعداد زیادی از داده های شرکت را برای پیش‌بینی و ایجاد گزارش های دقیق پردازش می‌کنند.

یکی دیگر از وظایف اصلی کارشناس توسعه کسب‌وکار، توصیه به تغییر در مدیریت زنجیره تأمین در صورت لزوم است. آنها همچنین به اجرای راهکارهای رشد، مشارکت در جلسات تجاری و کمک به تغییر در شیوه های تجاری موجود برای درآمد کمک می‌کنند کارشناس توسعه کسب‌وکار به توسعه بودجه نیز کمک می‌کند و از ابتکارات و نوآوری ها پشتیبانی می‌کند .

با توجه به دامنه گسترده توسعه و فعالیتهای کسب‌وکار، هیچگونه شیوه و اصول استانداردی برای این کار وجود ندارد. از کاوش در فرصت های جدید در بازارهای خارجی ، گرفته تا معرفی کارآیی در فعالیت های داخلی، همه چیز می‌تواند در زیر چتر توسعه کسب‌وکار قرار بگیرد.

افراد درگیر در توسعه کسب‌وکار نیاز به ایده های خلاقانه دارند اما پیشنهادات آن ها ممکن است غیرقابل تحقق یا غیر واقعی باشد. انعطاف‌پذیری مهم است. کارمندانی که مسئول توسعه کسب‌وکار هستند باید سعی در جستجو و انتقاد سازنده داشته باشند و به یاد داشته باشید که این کاریک فرآیند است.

یک توسعه‌دهنده کسب‌وکار چه چیزی را باید بداند؟

  • بررسی وضعیت فعلی کسب‌وکار از نظر تحلیل swot
  • بررسی وضعیت کلی بازار و صنعت و پیش‌‌بینی هایی برای رشد در بازار
  • بررسی تحولات رقبا
  • پیدا کردن فرصت‌های جدید و ناشناخته در بازار
  • نظارت بر درآمد‌های شرکت و شناسایی فرصت‌های موجود برای افزایش سودآوری
  • ارزیابی و بهبود استراتژی‌های فروش، بازاریابی و برند‌سازی
  • شناسایی راه‌های توسعه کسب‌وکار براساس رفتار مصرف کننده
  • برقراری ارتباط با تیم فروش، بازاریابی و مدیریت برای هم‌سو کردن استراتژی‌ها با هدف افزایش درآمد
  • ارزیابی و مشاوره درباره سرمایه‌گذاری‌های شرکت، ادغام و تملک کسب‌ و کار های جدید
  • یافتن شرکای تجاری موثر در روند رشد تجارت
  • بررسی هزینه‌های شرکت و پیدا کردن راه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه ها
5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید