خانه » اهمیت مهارت‌های نرم برای توسعه دهندگان کسب‌وکار

اهمیت مهارت‌های نرم برای توسعه دهندگان کسب‌وکار

توسط گروه مشاوران هرمس
اهمیت مهارت‌های نرم برای توسعه دهندگان کسب‌وکار

امیرحسین ضیغمی‌نژاد|تیم توسعه‌ کسب‌وکار

یک توسعه‌دهنده کسب‌وکار  در سازمان مسئول یافتن فرصت‌های تجاری جدید و حفظ روابط با مشتریان است. این امر مستلزم داشتن ترکیبی از دانش فنی و مهارت‌های بین فردی است.علاوه بر دانش فنی که یک توسعه‌دهنده کسب‌و کار باید داشته، برخورداری از مهارت‌های نرم  می‌تواند نقش مهمی در این مسیرشغلی ایجاد کند.داشتن مهارت‌های نرم مزیت رقابتی است که می‌تواند سبب تمایز بین یک توسعه دهنده کسب‌وکار با دیگر توسعه دهندگان کسب‌و‌کار شود. در اینجا سعی داریم تا اهمیت مهارت‌های نرم را برای توسعه‌دهندگان نوپا و اینکه چگونه می‌توانند این مهارت‌ها را برای موفقیت در نقش خود توسعه دهند، بررسی کنیم.

مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم ویژگی‌های شخصی هستند که فرد را قادر می‌سازد تا به طور مؤثر و هماهنگ با افراد دیگر تعامل داشته باشد. این مهارت‌ها غیر فنی بوده و اغلب به عنوان مهارت‌های مردمی، مهارت‌های اجتماعی یا هوش هیجانی از آنها یاد می‌شود. برخی از مهمترین مهارت‌های نرم عبارتند از: ارتباطات، کار گروهی، حل مسئله، سازگاری، مدیریت زمان، رهبری و هوش هیجانی.

چرا مهارت‌های نرم برای توسعه دهندگان کسب‌وکار مهم است؟

مهارت‌های نرم برای توسعه‌دهندگان کسب‌وکار ضروری است زیرا آنها به طور منظم با فضای بیرون سازمان سروکار دارند. یک توسعه‌دهنده کسب‌وکار باید نیازهای مشتریان خود را درک کرده و برای رسیدن به اهداف خود به طور مؤثر با آنها ارتباط برقرار کند. اگر یک توسعه‌دهنده کسب‌وکار فاقد مهارت‌های نرم باشد، می‌تواند بر توانایی او برای موفقیت در نقش خود تأثیر منفی بگذارد.

مجموعه‌ای از مهمترین مهارت‌های نرم برای یک توسعه‌دهنده کسب‌وکار

  • ارتباطات: ارتباطات یک مهارت نرم حیاتی است که یک توسعه دهنده کسب‌وکار باید از آن برخوردار باشد. یک توسعه دهنده کسب‌وکار باید بتوانند به طور موثر با مشتریان و اعضای تیم ارتباط برقرار کنند این ارتباط شامل مهارت‌های گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن است. یک توسعه‌دهنده کسب‌وکار باید شنونده فعالی باشد تا نیازهای مشتری را درک کند و به طور واضح ارتباط برقرار کند تا اطمینان حاصل شود که انتظارات مشتری برآورده می‌شود. از مهمترین دلایل اهمیت ارتباطات برای توسعه‌دهنده کسب‌وکار به موارد زیر اشاره کرد :
    • تقویت انگیزه و روحیه
    • ایجاد رابطه بهتر
    • افزایش رضایت شغلی
    • بهره‌وری بالا
    • کمک در تصمیم‌گیری
  • کارگروهی: یک توسعه دهنده کسب‌وکار به تنهایی کار نمی کند. آنها برای رسیدن به اهداف خود باید در یک تیم کار کنند. کار تیمی شامل همکاری با اعضای تیم، به اشتراک گذاشتن ایده ها و حمایت از یکدیگر است. یک توسعه دهنده کسب‌وکار باید توانایی کار در یک تیم و ایجاد یک روحیه تیمی قوی برای رسیدن به اهداف خود را داشته باشد.از مهمترین دلایل اهمیت کارگروهی برای توسعه دهنده کسب‌وکار عبارت است از :
    • افزایش مسئولیت پذیری
    • افزایش فرصت‌های یادگیری
    • افزایش کارایی
  • حل مساله: یک توسعه‌دهنده کسب‌وکار باید بتواند مشکلات را حل کند. طبیعتا آنها در نقش خود با چالش‌های مختلفی مانند تقاضاهای رقابتی مشتریان، تاخیر در پروژه یا اتفاقات غیرمنتظره در بازار مواجه می‌شوند. یک توسعه‌دهنده کسب‌وکار باید بتواند مشکل را به درستی شناسایی کرده تجزیه‌و تحلیل کند.برگزاری جلسات طوفان فکری باعث خلق ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید می‌شود و بهره‌گیری از این جلسات به توسعه دهنده کسب‌وکار این امکان را می‌دهد تا بهترین راه حل برای حل مشکل را انتخاب و اجرا کند.

دلایل اهمیت توانایی حل مساله در توسعه دهنده کسب‌وکار

بر اساس نظرسنجی «انجمن ملی کالج‌ها و کارفرمایان» در سال 2022، مهارت‌های حل مسئله جزوه مطلوب ترین مهارت‌های  نرم سال 2022 است. در واقع، 86 درصد از کارفرمایان به دنبال مهارت‌های حل مسئله هستند. جای تعجب نیست که چرا کارفرمایان به دنبال این مهارت هستند: شرکت‌ها همیشه به افراد توسعه دهنده کسب‌وکاریی نیاز دارند که به آنها کمک کنند تا راه حلی برای مشکلاتشان پیدا کنند. فردی فعال و موفق در حل مسئله برای هر تیمی ارزشمند است. Eric Mochnacz، مشاور ارشد منابع انسانی در Red Clover، می‌گوید: « باتوجه به شیوع کار از راه دور/هیبرید کارفرمایان به دنبال افرادی برای توسعه کسب‌وکار خود هستند که بتوانند به‌طور مستقل تصمیم بگیرند کارفرمایان می‌خواهند این افراد بتوانند تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند که خطر را کاهش می‌دهد و می‌توانند این کار را بدون اینکه دچار ضعف در تجزیه‌وتحلیل شوند، انجام دهند.

  • تطبیق پذیری: رویکردهای سنتی به کسب‌وکار با فرض پایداری و قابل پیش‌بینی بودن جهان به مسیر خود ادامه می‌دادند. اما توسعه فناوری‌های جدید باعث تحول محیط کسب‌وکار شده است. در این برهه از ریسک و عدم قطعیت‌های موجود توسعه دهندگان کسب‌وکار بیشتر و بیشتری در حال یافتن مزیت رقابتی در قابلیت‌های سازمانی هستند که سازگاری سریع را تقویت می‌کند.توسعه دهندگان کسب‌و‌کار به جای اینکه واقعاً در انجام یک کار خاص خوب باشند، باید در یادگیری نحوه انجام کارهای جدید عالی باشند.تطبیق پذیری و سازگاری در توسعه کسب‌وکار یک مهارت اصلی است. این به توسعه دهندگان کسب‌وکار کمک می‌کند که در خود انعطاف پذیری ایجاد کرده و از چالش‌های حرفه‌ای خود عبور کنید.
  • مدیریت زمان: یک توسعه دهنده کسب‌وکار باید بتواند زمان خود را به طور موثر مدیریت کند. آنها وظایف متعددی برای تکمیل دارند، مانند شرکت در جلسات با مشتری، تهیه پیشنهادات و مدیریت تیم خود؛ مدیریت زمان شامل اولویت بندی وظایف، تفویض مسئولیت‌ها و رعایت ضرب الاجل‌ها می‌باشد.
  • رهبری: یک توسعه دهنده کسب‌وکار نیاز به داشتن مهارت‌های رهبری دارد. توسعه دهندگان کسب‌وکار باید تیم خود را رهبری کرده و آنها را برای رسیدن به اهدافشان تشویق کنند. رهبری شامل تعیین چشم انداز، ایجاد انگیزه و توانمندسازی اعضای تیم و ارائه جهت و راهنمایی برای دستیابی به اهداف است.
  • هوش هیجانی: هوش هیجانی یک مهارت نرم بسیار مهم برای یک توسعه دهنده کسب‌وکار است. این شامل توانایی درک و مدیریت احساسات خود و دیگران است. هوش عاطفی به یک توسعه‌دهنده کسب‌وکار کمک می‌کند تا با مشتریان و اعضای تیم ارتباط برقرار کند، تعارض‌ها را به‌طور مؤثر مدیریت کند.

چگونه مهارت‌های نرم را توسعه دهیم؟

مهارت های نرم توانایی‌های ذاتی نیستند. آنها را می توان در طول زمان توسعه و بهبود بخشید. در اینجا چند راه وجود دارد که یک توسعه دهنده کسب‌وکار نوپا می تواند مهارت‌های نرم خود را توسعه دهد:

  • شرکت در دوره های آموزشی و کارگاهی: شرکت در آموزش‌ها و کارگاه‌ها می تواند به توسعه دهندگان کسب‌وکار نوپا کمک کند تا مهارت‌های نرم خود را توسعه دهند. آموزش می تواند به آنها کمکم کرده تا بطور اصولی مهارت‌ها و تکنیک‌های جدید را فرا بگیرند.کارگاه‌ها فضایی برای  تمرین و توسعه مهارت‌های آموخته شده را به توسعه‌دهندگان می‌دهد.
  • بازخورد گرفتن : بازخورد ابزاری ضروری برای توسعه مهارت‌های نرم است. جستجوی بازخورد از همکاران، اعضای تیم و مشتریان می تواند به توسعه دهنده کسب‌وکار کمک کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و مهارت‌های خود را بهبود بخشد.
  • خواندن و یادگیری : خواندن و یادگیری می تواند به توسعه دهنده کسب‌وکار کمک کند تا مهارت های نرم خود را بهبود بخشد.
5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید