مهران دلاوری | تیم توسعه کسبوکار
کشف محصول در کسبوکار، اولین گامی است که یک توسعه دهنده کسبوکار در مسیر توسعه یک محصول یا کسبوکار برمیدارد.
توسعهدهندگان کسبوکار برای رشد و توسعه فرصتهای بالقوه باید درک عمیقی نسبت به فرآیند کشف محصول و کسبوکار داشته باشند. مجموعهای از ویژگیها برای استفاده حداکثری از فرصت نیاز است که مهمترین آنها مطرح شده است:
- توانایی شناسایی نیازهای مشتری
- توانایی تجزیهوتحلیل روندهای بازار
- توانایی طراحی استراتژی
علاوه بر موارد بالا توسعهدهندگان باید بتوانند چشماندازهای رقابتی را ارزیابی کرده و برنامههایی را برای تمایز محصول یا خدمات خود از رقبا طراحی کنند سپس یافتهها و برنامههای خود را به طور موثر با ذینفعان به اشتراک گذاشته تا خرید و پشتیبانی را تضمین کنند.
اولین قدم درجهت کشف مشکل توسط یک توسعهدهنده کسبوکار
یک از اصلیترین وظایف یک توسعهدهنده کسبوکار شناسایی و تشخیص درست مشکلات مشتریان و کاربران احتمالی است.کشف مشکل اولین قدم برای کشف محصول و کسب و کار است چرا که به شما این امکان را میدهد تا نیازهای بازار هدف خود را به درستی شناسایی کنید.
درک مشکلاتی که مشتریان با آن مواجه هستند، این امکان را به توسعهدهندگان میدهد تا محصولات و خدماتی را در الویت توسعه قرار دهند،که نیازهای اصلی و اساسی مشتریان را برطرف میکند و این اطمینان را به آنها میدهد که این محصولات و خدمات برای مشتریان مفید است . علاوه بر این، کشف مشکل به آنها کمک میکند تا بفهمید که چگونه محصولات و خدمات خود را به بهترین شکل جایگاهیابی و درنهایت بازاریابی کنند تا از رقبا متمایز شود.
توسعهدهندگان برای پیدا کردن چنین مشکلاتی کافیست از میز کار خود فاصله بگیرند و به کشف و جستوجو در این حوزه بپردازند:
- فرآیند کشف محصول و کسبوکار معمولا دورهای را توصیف میکند که ما و تیممان به جای اینکه روی ساخت درست محصول و لاین بیزینسی تمرکز کنیم، روی ساخت محصول و لاین بیزینسی درست تمرکز میکنیم.
- کشف محصول و کسبوکار فرآیند درک دقیق مشکلات و نیازهای کاربران است و روشی است که از طریق آن میتوانیم قبل از شروع فرآیند توسعه محصولات و لاینهای کسبوکار، ایدهها و نوآوریها را اعتبارسنجی کنیم تا مطمئن شویم راهحلی که ارائه میدهیم علاوه بر تطابق با نیاز کاربران متناسب با سازمان ما هست یا خیر
یک توسعهدهنده کسبوکار با دانش کشف محصول و کسبوکار میتواند پاسخهای مناسبی برای چنین سوالاتی داشته باشد:
- نیازها و مشکلات واقعی کاربران چیست؟
- کاربران ما در مراحل مختلف توسعه کسبوکار چه کسانی هستند؟
- چگونه راهکار خود برای پاسخ به نیازهای کاربران را اعتبارسنجی کنیم؟
{از وقایع درون سازمانی فاصله بگیرید و به دنبال کشف حقیقت باشید}
چه زمانی و چگونه یک توسعهدهنده کسبوکار میبایست به نیاز کشف محصول و کسبوکار پاسخ دهد؟
کشف محصول و کسبوکار باید در اسرع وقت انجام شود، به طور ایدهآل این را میتوان قبل از شروع هر گونه توسعه محصول از طریق تحقیقات بازار، مصاحبه با مشتری، تجزیه و تحلیل رقبا و سایر روشهای جمعآوری دادهها انجام داد. پس از جمعآوری، دادهها باید برای شناسایی روندها و بینشهایی که میتواند به اخذ تصمیمات در ارتباط با محصول و کسبوکار کمک کند تجزیه و تحلیل شود. برای حصول اطمینان از اینکه محصول و کسبوکار با نیازهای مشتری و روند بازار به روز میمانند این فرآیند باید بطور مرتب تکرار شود.
چرا یک توسعهدهنده کسبوکار باید در فرایند کشف محصول و کسبوکار همراهی کند؟
یک توسعهدهنده کسبوکار باید در فرآیند کشف محصول و کسبوکار مشارکت داشته باشد، زیرا او مسئول درک نیازهای مشتری و توسعه استراتژیهایی برای برآورده کردن این نیازهاست. آنها میتوانند بینشهای ارزشمندی در مورد بازار، رقابت و روندهای مشتری ارائه دهند که به تصمیمگیری در مورد طراحی محصول کمک میکند.توسعهدهندگان کسبوکار میتوانند با شناسایی فرصتهای شراکت بالقوه یا دیگر فرصتها به گسترش دامنه محصول کمک کنند همچنین آنها میتوانند راهنماییهایی در مورد قیمتگذاری و سایر استراتژیهای کسب درآمد ارائه دهند که موفقیت محصول در بلندمدت را تضمین میکند.
یک توسعهدهنده کسبوکار چه گامهای اساسی برای کشف محصول و کسبوکار باید بردارد؟
- شناسایی بازار هدف: برای درک نیازها و خواستههای آنها در مورد بازار هدف تحقیق کنید.
- تجزیهوتحلیل رقابت: در مورد رقبا تحقیق کنید تا محصولات، قیمت و موقعیت آنها را درک کنید.
- توسعه مفهوم محصول: ایدههای طوفان فکری برای محصولی که نیازهای بازار هدف را برآورده میکند و باعث تمایز از رقبا میشود.
- تحقیقات بازار: مفهوم محصول را با مشتریان بالقوه آزمایش کنید تا در مورد قیمتگذاری ،موقعیت و ویژگیها آن بازخورد دریافت کنید.
- تهیه یک طرح کسب و کاری : یک طرح کسب وکاری دقیق ایجاد کنید که نحوه توسعه، تولید، بازاریابی و فروش محصول خود را مشخص میکند.
- تأمین مالی مطمئن: تأمین مالی از سرمایهگذاران یا وامدهندگان برای سرمایهگذاری کسب و کار خود.
- راهاندازی و عرضه محصول: محصول خود را در بازار عرضه کنید و آغاز بازاریابی آن را برای مخاطبان هدف خود
ویژگیهای استراتژیهایی که یک توسعهدهنده کسبوکار برای کشف محصول و مشتری بایستی پیاده کند چیست؟
- تحقیقات بازار: برای درک نیازهای مشتری، روندهای صنعت و چشمانداز رقابتی در مورد بازار تحقیق کنید.
- تجزیه و تحلیل داده های مشتری: از داده های مشتری برای شناسایی بازارهای هدف و توسعه استراتژی های موقعیتیابی محصول استفاده کنید.
- تهیه نقشه راه محصول: ایجاد برنامهای برای توسعه و عرضه محصولات جدید که نیازهای مشتری را برآورده میکند.
- شناسایی شرکای بالقوه: شناسایی شرکای بالقوهای که می توانند به شما در جهت عرضه موثر و سریع محصول کمک کند.
- ایجاد یک برنامه بازاریابی:تهیه یک برنامه بازاریابی جامع که نحوه دستیابی به مشتریان هدف و تبلیغ محصول یا خدماتمان را مشخص می کند.
- آزمایش محصول: آزمایش محصول قبل از عرضه در بازار، برای اطمینان از برآورده کردن نیازها و انتظارات مشتریان
- نظارت بر بازخورد مشتری: بازخورد مشتریان را برای شناسایی زمینه های بهبود و تنظیم استراتژی خود بر زیر نظر بگیرید.