استراتژی و توسعه سازمانی

Strategy & Organisational Development

استراتژی در سطح شرکت به سبک HCG

Corporate Strategy

در این سطح از استراتژی با بهینه‌سازی پورتفولیو کسب‌وکارهای شرکت از این مسئله اطمینان حاصل می‌شود که جریان فعالیت‌ها و دارایی‌های شرکت در جهت استخراج هرچه بیشتر ارزش از شایستگی‌های کلیدی شرکت و رشد ارزش سهام شرکت قرار دارند. در نتیجه می‌توان اطمینان حاصل کرد که کسب‌وکار در مسیر چشم‌انداز تعریف شده برای شرکت قرار دارد. آن نوعی از استراتژی ارزشمند است که فرایند درک عدم قطعیت‌های محیطی و یافتن پاسخ و تصمیم درست به آنها را تسهیل کند . در جهان پیچیده و در حال تکامل امروز که فناوری بخشی جدایی‌ناپذیر از آن است، سهام‌دارن و ذینفعان کسب‌وکارها پرسش‌های مهمی دارند که پاسخ به این پرسش‌ها در گرو داشتن بینشی عمیق است. ترکیب یکپارچه هوش مصنوعی  (AI) و یادگیری ماشینی (ML)  و تحلیل استراتژیک منجر به بینش‌های عمیق استراتژیک برای شناخت و کاهش عدم قطعیت آینده می‌شود. هدف HCG آن است تا با تیمی متشکل از کارشناسان توسعه کسب‌وکار و متخصصان فناوری‌های دیجیتال پاسخی جامع، چابک و مطمئن به نیازهای مدیران در هدایت بهینه و چابک کسب‌وکار خود بدهد.

استراتژی سازمانی یعنی هنر هدایت چابک و بهینه تمامی کسب‌وکارهای سازمان در جهت تولید ارزش پایدار

اصلی‌ترین راهبردهای HCG در تدوین و اجرای استراتژی شرکتی

فلسفه کسب‌وکار

مسائل پیچیده راه‌حل‌های عمیق می‌خواهند و راه‌حل‌های عمیق مستلزم شناخت‌ عمیق است. هر مدیری برای رسیدن به چنین عمقی باید به سئوالاتی مانند سئوالات زیر پاسخ دهد:

  • هدفی که به کسب‌وکار ما معنا می‌دهد کدام است؟
  • در چه منطقه‌ای، کدام بخش بازار، چه محصولی و با چه ویژگی‌هایی را باید به کار ببندیم؟
  • مسیر موفقیت کدام است؟ ارزش تولیدی و مزیت رقابتی ما کدام است؟
  • چه توانمندی‌هایی برای پایدار کردن مزیت‌های رقابتی ما لازم است؟
  • چطور سیستم‌ها و ساختارهای واحد کسب‌وکار خود را مدیریت کنیم؟

طرح این پرسش‌های کلی و کلیشه‌ای راحت است، اما رسیدن به پاسخ حقیقی آنها دشوار است. عبور از چالش‌هایی که در کسب‌وکار وجود دارند در گرو رسیدن به پاسخ حقیقی این پرسش‌ها است.

پرتفولیو کسب‌وکار

موفقیت سرمایه‌گذاری شرکت در گرو آن است که در کدام بخش از بازار و صنعت سرمایه‌گذاری کرده است. رشد پایدار پرتفو کسب‌وکار، تعیین شاخص‌های کمّی موفقیت، بازتوزیع منابع به صورت بهینه، یکپارچه‌سازی کسب‌وکارها و کاهش هزینه‌های جاری از جمله گام‌هایی هستند که در تنظیم پرتفو کسب‌وکار باید مد نظر قرار گیرند. رشد سودآوری پرتفو کسب‌وکار مستلزم سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای سودده، جذب و به خدمت‌گیری خطوط جدیدی که افقی روشن دارند و خروج از خطوط نه چندان سودده فعلی است. در محیط پویای کسب‌وکارهای فعلی که عدم قطعیت اصلی‌ترین شاخصه آن است، پرتفو کسب‌وکار باید چابک و منعطف باشد تا بتواند به سرعت با تغییرات محیطی منطبق شود.

 

مدیریت استراتژیک و برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی یکی ابزارهای قوی مدیریت استراتژیک است. سرعت بالای تحولات جهان پیرامون باعث شده برخی مدیران از اهمیت استراتژی غافل بمانند و برنامه استراتژیک را موضوعی اضافه و دست‌ و پاگیر بدانند که چابکی را از سازمان می‌گیرد. چنین رویکردهایی در بلند مدت موجب تضعیف شرکت می‌شوند. بر خلاف این تصور، بنیان استراتژیک قوی شرکت را در تطبیق به موقع و سازگاری با تحولات پیرامونی کمک می‌کند. برنامه‌های استراتژیک کوتاه مدت و بلند مدت از چنین بنیانی نشات می‌گیرند. یک برنامه مبتنی بر واقعیت به فعالیت‌های شرکت سامان می‌دهد و از اتکا صرف به کلیات خوش‌بینانه جدول زمانی که قابل اجرا نیستند، پرهیز می‌کند. چالش مهم در مدیریت برنامه‌ریزی‌ها، مدیریت تعارض‌های مقطعی میان اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت است. بهره بردن از مشاوران معتمد و آشنا با برنامه‌ریزی استراتژیک می‌تواند به مدیریت تعارض‌ها کمک کند.

استراتژی در سطح کسب و کار به سبک HCG

Business Strategy

استراتژی کسب‌وکار به دنبال راهبردی است که منابع اختصاص داده شده به هر واحد کسب‌وکاری را در جهت رشد سود، تولید ارزش و دست یافتن به مزیت رقابتی پایدار به کار گیرد. محیط کسب‌وکار به سرعت در حال تغییر و تحول است و در نتیجه آن نیازهای مشتری نیز دائما قالبی جدید و کامل‌تر به خود می‌گیرد. اطمینان از اینکه آیا در این محیط پویا، منابع در جهتی درست و کارآمد استفاده می‌شوند مستلزم یک استراتژی کسب‌وکار پویا و کارآمد است که متضمن رفع نیازهای متنوع مشتری و حفظ مزیت رقابتی نسبت به دیگر بازیگران بازار باشد. برای اجرای چنین راهبردهایی باید چرخه‌ای پویا بینش‌های استراتژیک، مزایای تولیدی مدنظر و نحوه پیاده‌سازی برقرار شود.

خدمات استراتژی کسب و کار HCG

ادراک مبتنی بر بینشی استراتژیک از محیط کسب‌وکار

  • مدل‌سازی الگوهای تغییر نیازها و خواسته‌های مشتری
  • تشخیص بخشی از بازار که قابلیت رشد بالقوه و بالفعل بیشتری دارد و سازوکارهای تولید ارزش در این بخش‌ها
  • تشخیص الگو‌های تولید ارزش رقبا و دیگر بازیگران صنعت
  • تشخیص ترکیب بیهنه پارامترهای بازار، ارزش تولیدی و هزینه محصول برای یافتن جایگاه مناسب محصول در بازار.

ارزیابی معتبر ارزش تولیدی واحد کسب‌وکار

  • ارزش تولیدی واحد کسب‌وکار بر مبنای متغیرهایی مانند ویژگی‌ها‌ و قابلیت‌‌ها، هزینه‌ها و جایگاه در بازار چقدر اصالت دارد؟
  • راهکارهای احتمالی برای ارتقاء سطح این ارزش‌ها کدامند؟

علم و عمل به استراتژی

  • الگوهای علمی و روش‌های عملی پیاده‌سازی استراتژی
  • ارائه راه‌کارهایی برای افزایش چابکی سازمان در درک تغییرات محیطی، تصمیم‌گیری و ارائه پاسخی مناسب و به موقع
  • ایجاد‌ حلقه‌های بازخورد بازار که ضمن تضمین دقت اجرای برنامه، امکان یادگیری و انطباق سریع را فراهم می‌کند.
  • ارزشی که HCG خلق می کند

    *افزایش چابکی شرکت در پاسخ به تغییرات محیطی

    *ارائه استراتژی صحیح و روش‌های اجرای آن

    *همراهی با مدیران و شرکت‌ها، از تدوین استراتژی تا آخرین مراحل اجرا و پیاده‌سازی استراتژی

    *اطمینان از استفاده بهینه از منابع تخصیص داده شده به هر واحد کسب‌وکار و عدم اتلاف منابع

    *استفاده فناوری‌های تحول دیجیتال و ارائه مدل‌های کمی برای تدوین و اجرای استراتژی

    *توانایی در پیش‌بینی بازار و اتخاذ راه‌کارهای مناسب برای پاسخ‌گویی به این تغییرات

  • تمایز HCG

    *تضمین امنیت داده‌ها و اطلاعات کسب‌وکار

    *همراهی با مدیران کسب‌وکار تا آخرین مرحله اجرا و پیاده‌سازی استراتژی

    *دارای تیمی باتجربه از متخصصین فناوری‌های نوین، مدیران پروژه و مشاوران مدیریت استراتژیک

    تمایز HCG

استراتژی نوآوری به سبک HCG

Innovation Strategy

شرکت‌ها برای بقا در جهان پویای امروزی نیازمند تثبیت و تکمیل مزیت‌های فعلی و خلق مزیت‌های جدید هستند. خلق مزیت‌های جدیدی که برای بازار ارزشمند باشد تا تبدیل به مزیت رقابتی شوند از بطن فرایندهای نوآوری پویا می‌گذرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بیش از 84% مدیران بر اهمیت نوآوری واقفند، اما تنها 6% مدیران از عملکرد فرایندهای نوآوری در کسب‌وکار خود راضی هستند.

84

درصد

6

درصد

مهم ترین عوامل ناکامی کسب‌وکارها در نوآوری

تظاهر به نوآوری در کلام، بدون به کارگیری سازوکارهای عملی نوآوری

عدم چابکی سازمان در کشف ترندهای روز دنیا و انطباق با مقتضیات جدید محیط کسب‌وکار

تمرکز بیش‌ از حد بر جنبه‌های فنی و فیزیکی محصول

نداشتن سازوکاری مشخص برای نوآوری در سازمان

استراتژی نوآوری

به سبک

HCG

بسیاری از کسب‌وکارها نوآوری را با فضای باز و بدون سازمان‌دهی و بدون هدفی مشخص اشتباه می‌گیرند. امروزه نداشتن استراتژی نوآوری مدوّن و مشخص در کسب‌وکارها دو نتیجه دارد، 1) به تدریج مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهد، 2) در باتلاق هزینه‌های بی حد و مرز تحقیق و توسعه بدون هدف و استراتژی مشخص، قرار می‌گیرد و سرمایه‌های کسب‌وکار تلف می‌شوند. برای آنکه نوآوری منجر به خلق مزیت رقابتی پایدار شود، پاسخ به پرسش‌های استراتژیک زیر لازم است :

جدیت شرکت در پرداختن به نوآوری چقدر است؟

چه منابعی به نوآوری تخصیص داده شده است؟

ساختار سازمانی کسب‌وکار چقدر از نوآوری و خلاقیت استقبال می‌کند؟

نوآوری در پورتفو شرکت چه جایگاهی دارد؟

نقش‌ها و مسئولیت‌های مربوط به نوآوری واضح و شفاف هستند؟

خدمات HCG در حوزه نوآوری

    • تحلیل و آنالیز بازارها به جهت شناسایی ترندهای روز صنعت و استفاده از فرصت‌های رشد
    • طرح‌ریزی و ایجاد پلتفرم نوآوری باز
    • سامان‌دهی به سازوکارهای داخلی کسب‌وکار جهت افزایش سرعت و کیفیت فرایندهای نوآوری
    • آموزش سرمایه انسانی به عنوان اصلی‌ترین منبع نوآوری در سازمان

استراتژی رشد

Growth Strategy

استراتژی رشد در واقع برنامه‌های سازمان و کسب‌وکار برای فائق آمدن بر چالش‌های کنونی و چالش‌های احتمالی آینده است؛ چالش‌هایی که بر سر راه رسیدن به اهداف عالی کسب‌وکار قرار دارند. در اکوسیستم‌های سرشار از نااطمینانی و عدم قطعیت امروزی که نیروهای مختلف هر لحظه شکلی نو به عرصه رقابت در بازار می‌دهند، رشد به مثابه عنصر کلیدی و حیاتی برای بقا کسب‌وکارها شناخته می‌شود. عواملی مانند پیشرفت‌های فناوری، تکامل انتظارات و نیازهای در حال تکامل مشتریان از جمله این نیروها هستند. شرکت‌ها برای جامه عمل پوشاندن به بلند پروازی‌های خود سراغ تدوین استراتژی‌های رشد تهاجمی می‌روند با این حال، تحقق رشد بسیار چالش برانگیز است؛ زیرا اکثر سازمان‌ها قادر به دستیابی و حفظ جاه‌طلبی‌های رشد خود نیستند.

استراتژی رشد به دنبال رسیدن به پاسخ سئولات کلیدی زیر است:

  1. چطور به حوزه‌های درآمدی جدید و پایدار دسترسی پیدا کنیم؟
  2. چطور در قالبی سودآور و بهینه به بازارهای جدید وارد شویم؟
  3. چطور محصولات جدید در بستری نوآورانه توسعه دهیم و از این محصولات را به عنوان موتور پیشران رشد کسب‌وکار استفاده کنیم؟
  4. چطور شاخص وفاداری مشتریان فعلی را بهبود ببخشیم و مشتریان جدید جذب کنیم؟

استراتژی رشد با رسیدن به پاسخ سئوالات بالا به دنبال ایجاد بسترهایی است که تسهیل‌کننده رشد و نمو کسب‌وکار و سازمان باشند. با تجزیه فرایند رشد به گام‌های کلیدی، هرم هک رشد ساخته می‌شود:

  1. اطمینان از تناسب محصول و بازار
  2. تعیین شاخص ستاره شمالی
  3. طراحی ساختار تیم‌های رشد
  4. همسوسازی تیم‌های رشد
  5. توسعه رشد به تمامی سطوح سازمان

خدمات HCG در حوزه رشد

تسریع و بهبود فرایند توسعه سازمانی

یافتن شاخص NSM (North Star Metrics) متناسب با شرایط منحصر بفرد هر کسب‌وکار

همراهی با کسب‌وکار در طی 5 گام اصلی هرم رشد

استراتژی محصول

Product Strategy

محصولات ماحصل و میوه فعالیت سازمان و کسب‌وکار هستند. در واقع محصول پل ارتباطی بین کسب‌وکار و مشتریانش می‌باشد. در نتیجه بقا کسب‌وکار و سازمان در گرو بقا محصول است و از این روی استراتژی شرکت باید متناسب با استراتژی محصولات آن باشد. یکی از کلیدی‌ترین نکات در مدیریت محصولات کسب‌وکار آن است که هموراه تلاش برای راضی نگه داشتن همه مشتریان و ذینفعان محکوم به شکست است. هر محصولی که توسط شرکتی به بازار عرضه می‌شود، نماینده آن شرکت در راستای تحقق اهدافی است که شرکت مذکور برای دست یافتن به چشم‌انداز خود برای خود متصور شده است. مفهوم محوری که استراتژی محصول حول آن تدوین می‌شود آن است که راضی نگه داشتن همه در یک زمان واحد، نتیجه‌ای بجز نارضایتی همه ندارد! استراتژی محصول در واقع انتخاب نوع و ترتیب ویژگی‌ها و خدماتی است که هر محصول برای حرکت در مسیر چشم‌انداز خود بدان نیاز دارد. با توجه ویژگی‌های خاص هر محصول و شرایط منحصربفرد بازار آن، هیچ نسخه کلی و فرمول جامعی برای تدوین استراتژی محصول وجود ندارد. به همین دلیل است که فرایند تدوین استراتژی محصول فرایندی بطئی و عمیق است که از بنیادی‌ترین لایه‌های محصول نشات می‌گیرد.

جاری سازی استراتژی

Strategy Implementation

استراتژی صرفا شعار و برنامه‌های روی کاغذ نیست. رویکرد استراتژیک زمانی تحقق می‌یابد که علم و عمل، دانش و تجربه در کنار هم قرار گیرند.  اهداف استراتژیک کسب‌وکار بدون اجرا و پیاده‌سازی درست استراتژی محقق نمی‌شوند. در محیطی که مزایای رقابتی مدام در حال تغییر و تکامل هستند، پیاده‌سازی برنامه استراتژیک یکی از اصلی‌ترین چالش‌های شرکت‌ها و بازیگران بازار است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • عدم قطعیت بالای محیط
    • خلاءهای بیشنی و شناختی
    • کمبود منابع در محیط؛ اعم از سرمایه، مهارت و نیروانسانی، دانش فنی و … .
    • عدم دسترسی به مدل‌های علمی و تجربی، الگوها و نمونه‌های موفق یا ناموفق قبلی
    • چالش‌های ناشی از اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت در برنامه

هر کدام از این چالش‌ها می‌توانند باعث انحراف از مسیر درست توسعه کسب‌وکار شوند که در این صورت اتلاف منابع مفید شرکت و دور شدن از اهداف اصلی ضربه‌ای جبران ناپذیر به کسب‌وکار می‌زند.  هدفHCG  آن است که با ارائه راه‌کارهای مبتنی بر دانش تجربی و همراهی مدیران در اجرای گام‌های استراتژیک، کسب‌وکارها را در  مسیر توسعه خود همراهی کند.

خدمات HCG در حوزه جاری سازی استراتژی

فرایند پیاده‌سازی استراتژی به 3 مرحله کلی تقسیم می‌شود. HCG با اتکاء به دانش تجربی، برای هر مرحله و چالش‌های مختص آن خدماتی را ارائه می‌دهد. این خدمات با توجه اقتضائات هر کسب‌کار، منحصر بفرد همان کسب‌وکار می‌باشد :

پیاده‌سازی و هدایت

  • ارزیابی توانایی‌های کسب‌وکار در پیاده‌سازی استراتژی
  • شناسایی شکاف‌های استراتژیک و تدوین نقشه راه برای عبور از این شکاف‌هاها
  • تدوین و تشریح ساختار کارا ارتباطات درون سازمان
  • اولیت‌بندی گام‌های پیاده‌سازی و تقسیم مسئولیت شفاف و کارآمد

جاری‌سازی استراتژی به صورت یکپارچه در سازمان

  • تعیین شاخص‌های (KPI) منطقی و تجربی برای پایش دائمی عملکرد کسب‌وکار
  • سنجش شاخص‌های OKR
  • آموزش مدیران کسب‌وکار و سرمایه‌های انسانی در جهت میل به تحول
  • همراهی با کسب‌وکار در تمام مراحل اجرا و مشاوره فنی و تخصصی

گام‌های پایدارسازی نتایج

  • آموزش مدیران و سرمایه انسانی در راستای تثبیت نتایج تحول
  • توانمندسازی نیروانسانی جهت ارتقاء نوآورانه تحول صورت گرفته
  • حصول اطمینان از ایجاد تغییری معنادار پس از اجرای راه‌حل

تمایز HCG درجاری سازی استراتژی

  • استفاده‌ از دانش روز مدیریت استراتژیک مبتنی بر الگوها و مدل‌های تجربی
  • همراهی با کسب‌وکار در مسیر توسعه
  • استفاده از فناوری هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) و هوش کسب‌وکار (BI) تا کسب‌وکار شما همپای پیشروهای جهانی پیش رود.