راهکارهای مالی شرکتی HCG
Corporate Finance
مالی شرکتی دیگر محدود به پیشبینی و تحلیل و آمادهسازی گزارشات مالی نیست. امروزه عدم ثبات اقتصادی، مدلهای جدید کسبوکار و تغییر در تقاضای مشتریان برخی از عواملی هستند که بر عملکرد مالی سازمانها تاثیر میگذارند. برای مقابله با این مسائل کسبوکارها باید از ترکیب بینشهای عمیق مدیریتی و اقتصادی و راهکارهای مدرن و مبتنی بر تحلیل داده و هوش مصنوعی بهره ببرند. در این صورت میتوان رابطه سازندهای میان دادههای کسبوکار و مدیریت برقرار کرده و بینشهای حاصل از دادهها را به عمل تبدیل کرد. برای افزایش چابکی سازمان و مدیریت بهتر کسبوکار در محیط پر تلاطم امروزی دپارتمان و مدیران مالی باید:
حوزه مالی شرکتی شامل سه اصل اساسی است که گروه مشاوران هرمس در تحقق آنها در کنار شما خواهد بود:
ما در گروه مشاوران هرمس ضمن آموزش و همراهی با مدیران، با بازطراحی ساختار دپارتمان مالی فرایند تحقق اصول اساسی مالی شرکتی و انجام عملیات معمول مالی شرکتی را تسهیل میکنیم.
کسبوکارهای امروز بیش از گذشته با ریسکهای متعدد و متنوعی دست و پنجه نرم میکنند؛ بنابراین مدیران باید با در نظر گرفتن عدم قطعیتها و تهدیدات احتمالی، ریسکهای موثر بر شرکت را شناسایی و تحلیل کرده و به کاهش میزان ریسک و ضررهای ناشی از آن یا پذیرش و انطباق با آن بپردازند.
نبود یک نظام مدیریت ریسک منسجم و به روز تبعات ناگواری برای سازمانها در پی دارد. جلوگیری از وقوع چنین رخدادهای نامطلوبی بدون بهرهبردن از مشاوران مجرب ممکن نیست. گروه مشاوران هرمس برای اجتناب از تحقق ریسکها در کنار کسبوکارهاست.
برخی از مزایایی که مشاورههای ما برای کسبوکارها فراهم میکنند:
عدم قطعیت و ابهام روز افزون در سالیان اخیر کسبوکارهای کشور را تهدید کرده و میکند و این موضوع اهمیت مدیریت ریسک را در ایران دو چندان کرده است.
ریسکهای ناشی از تحریمها، ریسک تورم، ریسک سرمایهگذاری مجدد، ریسک اعتباری یا ریسک ورشکستگی و ریسک بازار انواعی از ریسکها هستند که بر عملکرد مالی شرکت اثر منفی دارند. گروه مشاوران هرمس با در اختیار داشتن راهکارهای نوین و مشاوران مجرب و متخصص در تمام مراحل مدیریت ریسک از شناسایی تا ارزیابی و تدوین استراتژی ریسک و مدیریت آن در کنار شما مدیران و صاحبان کسبوکار خواهد بود.
گروه مشاوران هرمس با ارائه خدمات زیر به کسبوکارها در مدیریت ریسک کمک میکند:
حاکمیت شرکتی باید انگیزههای مدیران را به سمتی هدایت کند که منافع سهامداران و دیگر ذینفعان تامین شود.
حکمرانی شرکتی چند اصل اساسی دارد که باید در اداره کسبوکار مورد توجه قرار گیرند: پاسخگویی، مسئولیتپذیری، عدالت، شفافیت، رفتار حرفهای و اخلاق مداری، واقع بینی و رازداری.
حاکمیت شرکتی خوب با ایجاد اعتماد، شفافیت و پاسخگویی مدیران شرکت را به سرمایهگذاریهای بلندمدت تشویق کرده و ثبات مالی، تعالی کسبوکار و رشد آن را موجب میشود.
گروه مشاوران هرمس با تحلیل دادههای کسبوکار به وسیله هوش مصنوعی و علم داده و بهره بردن از مشاورین با تجربه و به روز میتواند آفات حکمرانی را در سازمان شما به حداقل رسانده و شما را از مزایای یک حکمرانی خوب بهرهمند سازد.
در ارزشگذاری عوامل مختلفی که بر عملکرد شرکت تاثیر میگذارند در نظر گرفته میشوند، از جمله: نسبتها و شاخصهای مالی، کیفیت مدیریت، وضعیت صنعت، اندازه و عمر شرکت، مالکان شرکت و عوامل کلان اقتصادی.
سه رویکرد پر کاربرد در ارزشگذاری وجود دارد هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند: رویکرد مبتنی بر درآمد، رویکر مبتنی بر بازار و رویکرد مبتنی بر دارایی.
مشاوران ما روش مناسب ارزشگذاری مزایا و معایب روشها را بر اساس تجربه و دانش خود در نظر میگیرند و بهترین روش یا ترکیب روشها را برای ارزشگذاری انتخاب میکنند.
گروه مشاوران هرمس به دلیل بهره بردن از مشاوران و متخصصین با دانش و شناخته شده در حوزههای:
آماده ارائه خدمات خود به کسبوکارها و کارآفرینان در تمام نقاط کشور است.
ادغام و تملیک (M&A) اصطلاحی عمومی است که برای ادغام شرکتها یا داراییهای آنها، از طریق انواع معاملات مالی از جمله ادغام، تملیک، تلفیق، پیشنهادات مناقصه، تملیک دارایی و ادغام مدیریتی به کار میرود.
«ادغام» و «تملیک» یکی از راههای رشد و گسترش بنگاه است. این استراتژی شرکتها را قادر میسازد تا حضور خود در صنعت و سهم بازار خود را گسترش دهند، به دانش و فنون بهتر و بهروزتر، فناوری برتر و دیگر منابع دسترسی پیدا کنند، به خطوط تولید مکمل دست یابند و رقابت را به مشارکت تبدیل کنند. دلایل دیگری که موجب استفاده از استراتژی ادغام و تملیک میشوند عبارتند از: سینرژی(همافزایی)، تنوعبخشی، بهبود سرعت رشد، افزایش قدرت قیمتگذاری زنجیره تامین و حذف رقابت و ارتقای مدیریت در شرکت تملیک شده.
استراتژی موفق ادغام و تملیک، نیازمند در نظر گرفتن مولفههایی درباره شرکت مقابل از قبیل قدرت و سهم بازار، عملیات تولیدی، قابلیتهای مکمل، حوزه فعالیت در زنجیره ارزش و تفاوتهای فرهنگی است؛ با این وجود، این مولفهها برای دستیابی به استراتژی موفق ادغام و تملیک، کافی نیستند و نیازمند دانش،تجربه و مهارت در این زمینه است.
این دو کلمه که معمولا با هم به کار میروند تفاوتهایی نیز دارند، از جمله اینکه؛ ادغام معمولا بین دو شرکت هم اندازه انجام میشود و تملیک بین یک شرکت بزرگتر و شرکتی کوچکتر.
ما در هرمس با بهرهگیری از بروزترین فناوریها (BI,AI,ML و…) و افراد متخصص در زمینه مشاوره و توسعه کسبوکار به مشتریان خود کمک میکنیم تا رشد و سودآوری داشته باشند، عملکرد خود را بهینه کنند و ریسکهای فرایند ادغام و تملیک کسبوکارهای خود را مدیریت کنند، هزینهها را کاهش دهند و مزیتهای رقابتی پایدار را ایجاد و حفظ کرده و سهم خود از بازار را افزایش دهند. همچنین به بقای سازمانهایی که با بحران مواجه هستند کمک میکنیم.
در طول سال بازههای زمانی زیادی وجود دارد که شرکتها وجوه نقدی را برای مدت کوتاهی (حتی یک الی دو هفته) نیاز ندارند، در نتیجه اکثر این شرکتها مجبور هستند تا این وجوه را نزد بانک سپردهگذاری نمایند. در حال حاضر سپردهگذاری در بانکها برای اشخاص حقوقی چالشهای جدی زیر را به همراه دارد:
راهحل مناسب و بدیل سپردهی بانکی، “صندوقهای درآمد ثابت“ و “اوراق بدهی“ هستند که هم سود روزشمار به سرمایهگذاران آنها تعلق میگیرد، هم نرخهای بالاتری پرداخت میکنند و هم خرید و فروش و سود آنها معاف از مالیات است. چالش مهم در این میان این است که برای بسیاری از شرکتها تشخیص لحظهای بهترین داراییهای با درآمد ثابت برای ورود و خروج با وجود تعداد زیاد صندوقهای سرمایهگذاری اوراق درآمد ثابت و اوراق بدهی ممکن نیست. از این رو شرکت دانشبنیان سرمایهگستر هرمس (هرمس کپیتال) به کمک بازوی مشاوره مدیریت خود (شرکت توسعه نحقیقات پیشرفته هرمس) قصد دارد تا با استفاده از ابزارهای خود خدمات مشاوره وجوه نقد را به مشتریان حقوقی ارائه دهد. هرمس با مجهز بودن به دانش سرمایهگذاری و آشنایی با ابزارهای موجود در فضای شرکت و به کمک طراحی ابزارهای مؤثر بازار بدهی میتواند تا با هزینهای بسیار کمتر از آنچه یک شرکت برای مدیریت وجوه نقد خود باید اقدام به تجهیز تیم و مشاور نماید این فرایند را بر عهده بگیرد.
شرکت سرمایهگذار، وجوه نقد مازاد خود را در کد بورسی صادره به نام خود شرکت واریز میکند، کارشناسان هرمس در هر روز بهترین دارایی درآمد ثابت را خریداری میکنند و همواره اقدام به بهینهسازی پورتفوی وجوه نقد و شبه نقد میکنند. در هنگام نیاز به وجوه نقد، حداقل یک روز کاری پیش از نیاز به نقدینگی، شرکت سرمایهگذار اعلام نیاز به نقدینگی به کارشناسان هرمس میکند و سپس کارشناسان هرمس مناسبترین دارایی درآمد ثابت را فروخته و درخواست وجه میدهد. وجه مورد نیاز به صورت خودکار به حساب اعلامی شرکت نزد کارگزار واریز خواهد شد.