راهکارهای تحول دیجیتال گروه مشاوران هرمس

Digital Transformation

در دنیایی که همواره در حال تحول است و نیازها و انتظارات مصرف‌کنندگان به سرعت در حال تغییر هستند، سازمان‌ها باید ‌این تغییرات را درک کنند و به سرعت به آن‌ها پاسخ دهند. کوید-19 سرعت ‌این تغییرات را چند برابر هم کرده است؛ زیرا بر اثر کوید اکوسیستم‌ها با سرعتی بی‌سابقه به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کنند و تحول دیجیتال به یک عامل حیاتی برای تدوام بقای کسب‌وکارها تبدیل شده است. به همین جهت امروزه یکی از اصلی‌ترین چالش‌های کسب‌وکارها تحول دیجیتال است. تحول دیجیتال به معنی ادغام فناوری‌های دیجیتال با بخش‌های مختلف یک کسب‌وکار است و درواقع یک تغییر فرهنگی در سازمان است که آن را چابک‌تر، منسجم‌تر و هوشمند می کند تا راه موفقیت و رشد برای سازمان و کسب‌وکار هموارتر شود.جرج وسترمن (یکی از محققین پیشرو در تحول دیجیتال): تحول دیجیتال مانند تبدیل کرم ابریشمِ سازمان به پروانه است و نه تبدیل آن به تنها یک کرم ابریشمِ سریع‌تر.

مزایای تحول دیجیتال در سازمان

  • توسعه و رشد بازار
  • جمع ­آوری و یکپارچه­‌سازی داده‌ها
  • تسلط بهتر بر بازار با استفاده از داده‌های زنده
  • پشتیبانی بهتر مشتریان با استفاده از داده‌های منسجم در دسترس
  • ساخت تجربه‌ای عالی برای مشتریان و ارائه سبک جدیدی از خدمت‌­رسانی به مشتریان
  • ساده‌سازی و راحتی ارتباط با مشتری
  • بهینه کردن فرایند تولید
  • سرعت بخشیدن و بهینه‌سازی زنجیره تامین و تولید و عرضه
  • کاهش هزینه‌های عملیات
  • افزایش سود و درآمد

گروه مشاوران هرمس در حوزه تحول دیجیتال کسب‌وکارها خدمات با ارزشی از جمله: ساختن کسب وکارهای دیجیتالی جدید و کمک به سازمان‌ها برای مدرن‌سازی فناوری‌شان و تحول شرکت‌ها از طریق بهبود مدیریت داده‌ها با استفاده از ابزارهایی مانند BI، AI و ML ارائه می‌­کند.  HCG برای سازمان‌ها و صنایع و کسب‌و‌کار‌هایی که به دنبال راهبردی در سطح جهانی به سمت تحول دیجیتال هستند، راه‌حل‌های نوآورانه و مبتنی بر فناوری و طراحی مجدد سازمانی را از مرحله تدوین تا اجرا در نظر دارد و با ترکیبی از چندین تخصص و ابزار، تکنیک، و توانمندی‌های انسانی، چشم‌­انداز دیجیتال شما را به واقعیت تبدیل می‌کند.

HCGتجربه عمیقی را در هر دو حوزه اجرا و تدوین استراتژی دیجیتال برای ‌ایجاد تحول دیجیتال در سازمان به کار می‌گیرد.

نقشه استراتژی دیجیتال

Digital Strategy Roadmap

یکی از چالش‌هایی که امروزه شرکت‌ها با آن مواجه هستند، چالش دیجیتالی شدن است. تنها 33 درصد از شرکت‌ها این مسیر را با موفقیت طی می‌کنند. اما اگر برنامه‌ها و اولویت‌های خود را به درستی تعریف کنید، شانس موفقیت شما از 30 تا 80 درصد افزایش می‌یابد.

تحول دیجیتال برای شرکت‌ها به خصوص کسب‌وکارهای سنتی یک الزام است. مهم نیست شرکت شما چقدر بزرگ است و یا چند درصد از سهم بازار را در اختیار دارید، اگر به سمت دیجیتالی شدن حرکت نکنید قدرت و سهم بازار شما به تدریج کاهش می‌یابد و در مقابل رقبا حرفی برای گفتن ندارید.

برای شروع پروژه‌های دیجیتالی شدن و شکل دادن به استراتژی‌های دیجیتالی شرکت‌ها، از نقشه استراتژی دیجیتال استفاده می‌شود.

نقشه راه یعنی در نظر گرفتن همه ابعاد و جزئیات کار به نحوی که به همه سئوالات پاسخ داده شود و اهداف پیش‌بینی شده، محقق گردد. نقشه راه همچنین منجر به بهبود برنامه‌ریزی استراتژیک می‌گردد تا درک بهتری از نحوه لایه‌بندی فناوری جدید در استراتژی و عملیات کسب‌وکار داشته باشید.

در برخی کسب‌وکارها تمرکز بر ارائه یک نقشه راه جامع برای یک تحول دیجیتال کامل است. در برخی دیگر هدف، تعریف چشم‌انداز و برنامه‌ای برای پیگیری جذاب‌ترین فرصت‌های رشد دیجیتال است. و در موارد دیگری، مأموریت این  است که تحولات دیجیتال موجود به مسیر خود بازگردد، و یک استراتژی یکپارچه برای همسو کردن ابتکارات دیجیتالی متفاوت در بخش‌ها و عملکردها ایجاد شود. گروه مشاوران هرمس در این زمینه به ارائه خدمات و تدوین نقشه استراتژی دیجیتال کسب‌وکارها می‌پردازد.

نقشه استراتژی دیجیتال با طرح‌ریزی طرح تحول، مسئولیت‌پذیری و مشخص کردن معیارهای مورد نیاز برای اطمینان از مطابقت نتایج با برنامه‌ها، منجر به موفقیت شما می‌گردد. هر مدل استراتژی دیجیتال به 5 سوال کلیدی پاسخ می‌دهد:

چشم انداز دیجیتال: دیجیتال چگونه صنعت شما را تغییر می‌دهد؟ چه پیشنهادات جدید، مدل‌های عملیاتی و مدل‌های تجاری را می‌تواند ایجاد کند؟ چه رقبای جدیدی خواهید داشت؟

ارزیابی مزیت رقابتی: دیجیتال چگونه بر مزیت رقابتی تأثیر می‌گذارد؟ در کجا قرار داریم؟ چه چیزهایی را از دست داده ایم؟

 لیست اولویت بندی فرصت های دیجیتال: کدام فرصت‌های دیجیتال با استراتژی کسب‌وکار شما بر اساس پتانسیل ارزش و با جاه‌طلبی و قابلیت‌های شما سازگار است؟ به چه ترتیبی باید آن‌ها را پیگیری کرد؟

تجزیه و تحلیل شکاف: چه شکاف‌هایی در قابلیت‌ها، سازمان و سیستم‌ها باید پر شود تا موفق شوید؟

نقشه راه تحول: زمان‌بندی، اهداف و مسئولیت‌ها در هر  یک از برنامه‌های شما چیست؟ چه اقداماتی برای تامین هزینه‌ها مورد نیاز است؟

مدل بلوغ دیجیتال نشان می‌دهد که در زمان‌های مختلف سازمان چقدر تغییر کرده و آیا در مسیر درستی قرار دارد یا خیر؟

کسب‌‌وکارهایی که سطح بلوغ دیجیتالی بالایی دارند، دارای مزیت رقابتی در کنار شاخص‌های عملکردی متعدد، از جمله رشد درآمد، زمان ورود به بازار، کارایی هزینه، کیفیت محصول و رضایت مشتری هستند. کسب‌وکارهایی که سطح بلوغ دیجیتالی پایینی دارند نیز برای رسیدن به این مزایا تلاش می‌کنند. با توجه به مشارکت مداوم دیجیتال در عملکرد شرکت، شکاف بین رهبران دیجیتال و شرکت‌هایی که از مزایایی دیجیتالی شدن بهره نمی‌2برند، افزایش خواهد یافت.

شاخص شتاب دیجیتال(DAI)  یک ابزار تشخیص قدرتمند است که برای شرکت‌ها امکان ارزیابی قابلیت دیجیتالی شدن خود و مقایسه با همتایان، میانگین صنعت و بهترین رهبران دیجیتال را فراهم می‌کند. همچنین آمادگی آن‌ها را برای تبدیل شدن به یک شرکت بیونیک، یعنی ترکیب فناوری‌های جدید با توانایی‌های انسانی برای تقویت رشد، نوآوری، کارایی و انعطاف‌پذیری ارزیابی می‌کند. به دو طریق می توان از DAI استفاده کرد:

  • در ابتدای تحول دیجیتال، شرکت‌ها از DAI برای ارزیابی بلوغ دیجیتالی خود استفاده می‌کنند. در طول تحول دیجیتال این معیار ارزشمندتر می‌شود، زیرا شرکت‌ها رشد دیجیتال را دنبال می‌کنند تا بتوانند موقعیت خود را تشخیص دهند.
  • استفاده از DAI در ترکیب با ارزیابی‌های عمیق مانند رشد دیجیتالی جدید، قابلیت‌های عرضه به بازار و عملکردهای فناوری آماده برای آینده. شرکت‌ها می‌توانند مزیت رقابتی را در کنار شاخص‌های عملکردی متعدد، مانند زمان ورود به بازار، کارایی هزینه، کیفیت محصول و رضایت مشتری بهبود بخشند.

ارزیابی بلوغ دیجیتال

Digital Maturity Assessment

نسل چهارم صنعت

HCG 4.0

” Industry 4.0 ” به چهارمین انقلاب صنعتی اشاره دارد که بر هر حوزه تولیدی تأثیر می‌گذارد و شامل فناوری‌های پیشرفته تولیدی است که داده‌ها را جمع‌آوری، بهینه‌سازی و گسترش می‌دهد. به زبان ساده،Industry 4.0  کارخانه‌ها را «هوشمند» می‌کند. فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و سیستم‌های فیزیکی-سایبری به طور یکپارچه با هم ارتباط برقرار می‌کنند و پیوسته تنظیم می‌شوند. کسب‌وکارهایی که ارزش این مزایا را کاملا درک کرده و درک می‌کنند، در بهترین موقعیت برای مقابله با چالش‌های پیش رو خواهند بود.

اینترنت صنعتی اشیا Industry 4.0  به این معنی است که دستگاه‌های بیشتری با محاسبات تعبیه شده غنی شده‌اند. این فرایند به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا هم با یکدیگر و هم با کنترل‌کننده‌های متمرکزتر ارتباط و تعامل داشته باشند. همچنین تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری را غیرمتمرکز می‌کند، بنابراین پاسخ‌ها را در زمان واقعی امکان‌پذیر می‌کند.

در تیم مشاوره هرمس ما به مشتریان کمک می‌کنیم تا طیف کاملی از مسائل مربوط به کارخانه‌های آینده را برطرف کنند. با استقرار ابزارها و روش‌های اختصاصی توسعه‌یافته در مرکز نوآوری زیرساخت‌های عملیات ارائه می‌کنیم. این پیشنهادات همه حوزه‌های تولیدی را پوشش می‌دهند و شامل فناوری‌های پیشرفته تولیدی می‌شوند که از طریق پیشرفت داده‌ها، ذخیره‌سازی و بهینه‌سازی، قدرت می‌یابند.

انقلاب صنعتی چهارم منجر به کاهش ضایعات، بهبود عملکرد و مزیت رقابتی می‌شود. همچنین پایداری تولید در کارخانه‌ها را از طریق نظارت لحظه‌ای به ارمغان می‌آورد.

یکپارچه‌سازی سیستم افقی و عمودی Industry 4.0  به شرکت‌ها، بخش‌ها، عملکردها و قابلیت‌ها اجازه می‌دهد تا بسیار منسجم‌تر شوند. شبکه‌های یکپارچه داده بین شرکتی و جهانی تکامل یافته و زنجیره‌های ارزش خودکار را فعال می‌کند.

ما به مشتریان خود کمک می‌کنیم تا «کارخانه‌های آینده» را بسازند. کارخانه‌های کاملا دیجیتالی که فناوری‌های Industry 4.0  و زنجیره تامین دیجیتال را برای دستیابی به نتایج پایدار، سازگار و مقیاس‌پذیر به کار می‌برند.

نسل چهارم صنعت موج عظیمی از داده‌­های خام را به سمت کسب­‌وکارها سرازیر کرده است. این داده‌­های پراکنده و گسترده عدم قطعیت محیطی را افزایش داده و باعث سردرگمی مدیران می شود. مدیریت داده‌­ها یکی از اصلی­‌ترین چالش­‌های کسب‌­وکارها در مسیر تحول دیجیتال است. هوش تجاری(BI) با گردآوری و پایش بهینه داده‌­های کلیدی فرصت بهره بردن از مزایای تحول دیجیتال برای کسب­‌وکارها فراهم می­‌کند. ما در هرمس  با بکارگیری ابزارهای مانند هوش تجاری(BI)، هوش مصنوعی(AI) و یادگیری ماشین (ML) بصیرتی از  گذشته­، حال و بینشی از آینده را در اختیار مدیران  قرار می­‌دهیم تا  با پیاده‌­سازی هوش تجاری خلاء اطلاعاتی بین مدیران میانی و ارشد را از بین برده و اطلاعات کلیدی  مورد نیاز مدیران را  هر لحظه و در هرسطحی و با کیفیت بالا در اختیار آنان قرار دهیم.

دلایل اهمیت AI و BI از نظر هرمس:

ما به دلایل مختلفی استفاده ازBI  را به همه سازمان­‌ها پیشنهاد می‌دهیم که مهم‌­ترین آنها عبارتند از:

  • BI نیاز به تصمیم‌­گیری سریع را پاسخ می­‌دهد.
  • BI مجموعه داده‌­های فراوان را به شکل قابل استفاده در می­‌آورد.
  • BI مزایا خاص صنعت را ارائه می­‌دهد.
  • AI برای عصر شناختی و هوش مصنوعی در حال تکامل است.
  • AI و ML تحلیل رفتارهای پیچیده مشتری و مصرف‌کننده را ممکن می‎‌سازد.

هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و هوش تجاری

BI, AI & ML

قیمت‌گذاری پویا

Dynamic Pricing

هزینه‌های بالا و متغیر و بازار رقابتی باعث پیچیدگی مدیریت کسب‌وکارهای امروزی شده است. این کسب‌وکارها  تاثیر زیادی از متغیرهای مختلف می‌پذیرند. این محدودیت‌ها باعث کم شدن حاشیه سود کسب‌وکار شد و اینجاست که اهمیت استفاده از قیمت‌گذاری پویا آشکار می‌شود. با افزایش شدت رقابت در صنعت، انتظارات مشتریان نیز دائما در حال تکامل است از این جهت، کسب‌وکارها  به ارائه خدمات مستقیم و غیرمستقیم روی‌آورده‌اند. با توجه به تاثیر پارامترهای مختلف و تغییرات دائمی آنها، کسب‌وکارها نیازمند یک سیستم یکپارچه مدیریت پیشنهاد  (Integrated Offer Management System) برای مشتریان هستند. سیستمی داده‌محور که به پشتوانه استفاده از فناوری‌های نوین، سازوکاری پویا و منعطف را برای قیمت‌گذاری محصولات و خدمات تولیدی کسب‌وکارها ارائه دهد.

قیمت‌گذاری پویا مفهوم فروش یک محصول با قیمت‌های مختلف و بر اساس تغییرات دائمی متغیرهای بازار است. فرایند قیمت‌گذاری پویا یکی از فواید جاری‌سازی موفق تحول دیجیتال در سازمان است. در این فرایند، با استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی (AI) ارزش واقعی محصول در لحظه محاسبه می‌شود. همچنین با همگام‌سازی یادگیری ماشین (ML) در کنار هوش مصنوعی، مدل‌های محاسباتی در قالبی پویا و مدوام بهبود می‌یابند. بررسی‌ها نشان داده که استفاده از قیمت‌گذاری پویا در صنایع مختلف، منجر به رشد 3 تا 15 درصدی فروش کسب‌وکار می‌شود.

باندلینگ خدمات و محصولات

 

بسیاری از کسب‌وکارها سبد محصولات گسترده و متنوعی دارند. مشتریان نیز ممکن از بیش از یک محصول آنان استفاده کنند. باندلینگ یا  “دسته کردن” محصولات یکی از راهبردهای بازارایابی برای چنین کسب‌وکارهایی است. این کسب‌وکارها برای آنکه سهم بیشتری از سبد خرید مشتری را به خود اختصاص دهند، چند محصول متناسب و مورد نیاز مشتری را به صورت باندل شده عرضه می‌کنند.

تحلیل داده‌محور رفتار مشتریان به پشتوانه استفاده از هوش تجاری (BI) و هوش مصنوعی (AI)، بینشی عمیق از رفتار مشتریان به ما می‌دهد. در نتیجه آن، می‌توان به ترکیبی متناسب و متمایز از چند محصول و خدمت رسید که ضمن بهبود رضایت درک شده مشتری، حاشیه سود کسب‌وکار را نیز افزایش دهد.

مزایای قیمت‌گذاری پویا:

 

  1. درک عمیق بازار: پایش دائمی رفتار مشتریان و تحلیل تغییرات پارامترهای کلیدی، این امکان را به کسب‌وکار می‌دهد تا به درک و بینشی عمیق از بازار دست یابد.
  2. شناخت جامع مشتری: مطالعه عمیق رفتار مصرف‌کننده و عوامل شکل‌دهنده آن، به شناختی جامع از رفتار مصرف‌کننده خواهد شد. این شاخت برای تدوین استراتژی قیمت‌گذاری مناسب، لازم است.
  3. رشد درآمد: شناخت عمیق بازار و شناخت جامع مشتری منجر به درک عمیقی از الگوهای خرید مشتریان، محدودیت‌های بازار و شدت اثر پارامترهای مختلف می‌شود. این بینش به بیشینه‌سازی سود با بهینه‌سازی قیمت کمک می‌کند.